هندوانه و خواص آن


 






 
هنداونه ميوه اي است آبدار و شيرين كه خوردنش نه تنها عطش شما را در هواي داغ تابستاني برطرف مي كند، بلكه فوايد بي شمار ديگري نيز دارد كه با خواندن اين مطلب تا انتها به اين فوايد پي خواهيد برد.
هنداونه داراي پوستي ضخيم با اندازه هايي متفاوت است. رنگ پوست هندوانه زرد، سبز كمرنگ و يا پر رنگ است. داخل اين ميوه ي تابستاني با سه رنگ قرمز، صورتي و يا سفيد موجود است، بوي خوشي دارد و در كشورهاي گرمسير مصرف فراواني دارد. صد گرم از آن داراي 30 كيلو كالري، 0/4 گرم پروتئين، 0/2 گرم چربي، 6/4 گرم قند، 0/3 گرم فيبر، 1 ميلي گرم سديم، 7 ميلي گرم كلسيم، 100 ميلي گرم پتاسيم، 7 ميلي گرم ويتامين C و 590 واحد بين المللي ويتامين A مي باشد.

ديگر خواص هندوانه
 

هندوانه خواص بسيار ديگري نيز دارد كه از آن جمله مي توان به خاصيت ضد استفراغ و تهوع بودن آن اشاره كرد. مخصوصاً براي افرادي كه در تابستان دچار گرمازدگي مي شوند، نوشيدن آب هندوانه با كمي گلاب مي تواند مفيد باشد. هندوانه ضد عفوني كننده ي بدن و در واقع پاك كننده ي روده هاست.
در طب سنتي چين پوست هندوانه را خوب مي شويند و در جلوي خورشيد مي گذارند تا خشك شود، سپس از آن براي مبارزه با بيماري استفاده مي كنند، بدين صورت كه 50 گرم پوست هندوانه را در كمي آب مي جوشانند و مانند چاي آن را مي نوشند كه چون داراي پتاسيم بالاست براي مبتلايان به فشار خون بالا، فشارهاي عصبي و همچنين براي بيماران مبتلا به مرض قند بسيار مفيد است.
هندوانه با داشتن بيش از 90 درصد آب، براي رفع تشنگي بسيار مناسب است. هيچ ميوه اي تا اين اندازه آب ندارد. چون هندوانه داراي مقدار خيلي كمي سديم است، آب زيادي از بدن دفع مي شود و براي كساني كه ناراحتي كليه دارند و افرادي كه ادرار غليظ و زرد رنگ با بوي تند دارند، بسيار خوب است و حتي با نوشيدن آب هندوانه و آب به مقدار زياد اين مشكل را از بين مي برند.
هندوانه به خاطر داشتن ويتامين C و ويتامين A و بتاكاروتن و ليكوپين، صدماتي را كه در اثر استرس، استعمال دخانيات، سموم محيطي و داروها وارد مي شود كاهش مي دهد. علاوه بر اين ابتلاء به خيلي از امراض دنياي متمدن مثل سفت و سخت شدن ديواره ي سرخرگ، سرطان (خصوصاً سرطان پروستات) و امراض دوران پيري مثل آلزايمر و پاركينسون را كاهش مي دهد. علت اين امراض راديكال هاي آزاد هستند و ويتامين هاي هندوانه خطر حمله ي آنها را به بدن تضعيف مي كنند.
همچنين دانشمندان دانشگاه بوستون كشف كرده اند كه ليكوپين موجود در هنداونه، پوست را در مقابل اشعه ي ماوراء بنفش حفظ مي كند.
هندوانه صفرا بُر است و از ايجاد رسوبات صفراوي در كيسه صفرا و بيماري هاي كبدي جلوگيري مي كند و مي تواند به تعديل چربي خون كمك كند.
خوردن تخمه ي هندوانه كرم هاي معده و روده را از بين مي برد و براي درمان سوزش ادرار، زخم مثانه و همچنين تسكين سرفه مفيد است.
مرباي پوست هندوانه براي رفع حرارت بدن، رفع تشنگي و گرمازدگي بسيار مفيد است.
پوست سفيد داخل هندوانه براي زخم و چرك گلو و دهان بسيار مؤثر است.
منيزيم و ويتامين B موجود در هندوانه در تسكين و آرامش اعصاب بسيار مفيد بوده و به رفع كم خوابي كمک شاياني مي كند.

ساير خواص هندوانه:
 

1-آب هندوانه به عنوان خنكي، براي بيماران مبتلا به تب و بيماري هاي عفوني مفيد است؛ زيرا عطش و التهاب بيمار را برطرف مي كند.
2-هندوانه، نرم كننده، ادرار آور و زياد كننده عرق است، لذا پس از مصرف هندوانه سموم بدن از سه طريق (ادرار، مدفوع، عرق) دفع مي شوند و به زودي شادابي و طراوت مخصوصي به انسان دست مي دهد.
3-تخم هندوانه ضد كرم مي باشد.

تذكراتي درباره مصرف هندوانه:
 

1-خوردن هندوانه براي معده و نيروي جنسي اشخاصي كه مزاج سرد دارند، زيان آور است.
2-خوردن هندوانه براي اشخاص سرد مزاج، توليد درد مفاصل مي كند و در اين موارد خنثي كننده ي زيان هندوانه،‌ عسل و قند و امثال آن است.
3-زياده روي در خوردن هندوانه براي طحال زيان آور است.

ماسك هندوانه
 

آب هندوانه را گرفته و سپس روي پوست براي 15 تا 20 دقيقه قرار دهيد. سپس آن را با آب سرد بشوييد.
اين ماسك باعث مي شود تا لكه هاي پوستي از بين رفته و كم رنگ تر شود.
منبع: نشريه بانو شماره 32